RIAK ialah penyakit hati yang paling ditakuti Rasulullah SAW menimpa
umatnya kerana ia boleh berlaku dalam pelbagai keadaan, hatta ketika menunaikan
solat yang sepatutnya dilakukan dengan ikhlas.
Kerisauan itu dinyatakan Rasulullah SAW dalam sabda bermaksud:
"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan
menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya:
"Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis
riwayat Imam Ahmad)
Riak ialah memperlihat atau menyempurnakan ibadat dengan tujuan
mendapat pujian serta perhatian orang lain seperti solat dan puasa.
Baginda SAW bersabda yang bermaksud: "Mahukah kalian aku
beritahu sesuatu yang lebih aku takutkan daripada Dajal? Kami katakan: Tentu.
Baginda bersabda: Syirik yang tersembunyi iaitu apabila seseorang mengerjakan
solat lalu dia menyempurnakan solatnya kerana melihat seseorang
memandangnya." (Hadis Riwayat Ibnu Majah)
Al-Hafidz Ibnu Hajar al-Asqolani dalam kitabnya Fathul Baari
berkata: "Riak ialah menampakkan ibadah dengan tujuan dilihat manusia,
lalu mereka memuji pelaku amalan itu."
Ada insan yang ketika beribadah secara bersendirian kualiti
amalannya tidak sehebat ketika orang lain memandangnya. Contoh seseorang yang
solat bersendirian maka solatnya tidak sepanjang atau bacaan dalam solat tidak
dilagukan atau dinyaringkan.
Apabila di depan orang ramai, solat menjadi panjang dan suaranya
dikuatkan supaya orang lain mendengar bacaan yang berlagu. Tasbihnya pula
dibiarkan di tangan sambil mulut terkumat-kamit agar dilihat orang.
Begitu juga boleh dianggap riak jika seseorang memakai pakaian
seperti ulama iaitu berjubah dan serban besar bertujuan menampakkan dirinya
sebagai alim dan kuat beribadah. Ada juga individu sengaja menghitamkan dahi
dengan menggosoknya menggunakan objek keras supaya kelihatan seperti yang kuat
mengerjakan solat dan lama bersujud..
Kerisauan Baginda SAW terhadap sifat riak disebabkan penyakit hati
ini mudah menyerang setiap insan kerana jiwa manusia memiliki kecenderungan
suka menerima puji dan kedudukan tinggi di hadapan orang lain. Al-Muhasibi
menjelaskan penyebab riak: "Senang dipuji dan takut dicela, tunduk kepada
dunia dan tamak kepada perkara dimiliki orang lain."
Riak juga berbahaya kerana meresap dalam amalan umat Islam dalam
keadaan samar. Mereka yang dihinggapi penyakit riak tidak menyedari ibadah
sudah tercemar kerana hilang keikhlasan.
Riak dianggap Rasulullah SAW sebagai amalan syirik kecil kerana bagi
seseorang yang sudah dihinggapi sifat ini ibadahnya tidak lagi ikhlas untuk
mendapat keredaan Allah, sebaliknya menempatkan insan lain sebagai tandingan
bagi Allah kerana amalnya bertujuan menarik perhatian insan itu.
Justeru, riak bukan sekadar boleh menyebabkan seorang terjebak dalam
dosa, ia sebenarnya boleh menyebabkan amalan tidak diterima Allah. Imam Ibnu
Taymiyyah berkata: "Sesungguhnya bagi seseorang yang bersikap riak dalam
ibadah, bukan saja ibadahnya batal, malah dia turut mendapatkan dosa daripada
perbuatannya itu yang dianggap syirik kecil."
Apabila suatu amalan dilaksanakan dengan ikhlas kerana Allah, ia
akan diterima oleh-Nya. Sebaliknya, apabila amalan diniatkan untuk mendapat
perhatian, pujian atau meraih keuntungan duniawi, maka ia tidak diterima Allah.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya amalan
itu tergantung pada niatnya, dan sesungguhnya amalan seseorang dibalas sesuai
dengan apa yang dia niatkan." (Hadis riwayat Imam al-Bukhari)
Allah berfirman bermaksud: "Padahal mereka tidak disuruh
kecuali menyembah Allah dengan memurnikan (ikhlas) ketaatan kepada-Nya dalam
(menjalankan) agama yang lurus, dan supaya mereka mendirikan solat dan
menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus." (Surah
Al-Bayyinah, ayat 5)
Imam Ibnu al-Qayyim ketika menafsirkan ayat itu menyatakan:
"Seperti Allah adalah satu dan tiada Tuhan selain-Nya begitu pula
hendaklah amal ibadah itu layak dipersembahkan hanya untuk-Nya dan tiada
sekutu. Demikian juga halnya jika hanya Dia sebagai sembahan, maka wajiblah
mengesakannya dalam perhambaan kerana amal yang salih adalah amal yang bersih
daripada riak dan terikat dengan sunah."
Amal seseorang diterima Allah harus memenuhi dua syarat iaitu niat
ikhlas semata-mata demi Allah dan dilakukan sesuai dengan tuntutan syariat
(mengikuti sunnah Nabi).
Allah berfirman bermaksud: "Barang siapa berharap akan menemui
Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amal salih dan jangan mempersekutukan dalam
menyembah Tuhannya dengan suatu apa pun." (Surah al-Kahfi, ayat 110)
Menyedari besarnya musibah dibawa sifat riak, Rasulullah SAW
mengajar umatnya memohon perlindungan dengan membaca doa: "Ya, Allah!
Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada perbuatan syirik yang kami
ketahui. Kami memohon ampunan kepada-Mu daripada dosa (syirik) yang kami tidak
mengetahuinya." (Hadis riwayat Ahmad)
Dosa syirik yang tidak diketahui merujuk riak kerana ia dianggap
syirik tersembunyi. Pelakunya menampakkan ibadah itu dikerjakan kerana Allah,
sedangkan niat tersembunyinya untuk mendapat perhatian dan pujian manusia.
Perasaan riak dapat disingkirkan dalam jiwa setiap insan jika dia
benar-benar memahami keagungan sifat Allah yang Maha Mendengar dan Maha Melihat
serta Maha Mengetahui apa yang nampak ataupun tersembunyi.
Firman Allah bermaksud: "Katakanlah, jika kamu menyembunyikan
apa yang ada dalam hatimu atau kamu menampakkannya, pasti Allah
mengetahuinya" (Surah Ali-Imran, ayat 29)
Apabila seseorang mengetahui tiada apa yang terdetik di hatinya
tersembunyi daripada Allah, dia akan berusaha bersungguh-sungguh untuk
mengikhlaskan ibadahnya hanya kepada Allah.
Pada akhirat nanti, bagi mereka yang riak akan menerima pembalasan
dengan dibongkarkan niatnya yang buruk itu di depan seluruh makhluk seperti
sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Siapa beramal kerana sumah (ingin
didengari manusia) Allah akan membalasnya dengan diperdengarkan kejelekannya.
Siapa berbuat riak, maka Allah akan menampakkan sifat riaknya itu (di depan
makhluk)." (Hadis riwayat Imam al-Bukhari)
Al-Khathabi berkata: "Makna hadis ini, orang yang melakukan
amalan tanpa niat ikhlas, namun hanya mahu dilihat dan didengar manusia, maka
pada hari kiamat dia akan dibalas atas hal itu iaitu dengan cara
memperkenalkannya, membongkarkan kejelekannya dan menampakkan apa yang dia
sembunyikan (di sebalik amalannya)."
Oleh itu, mari kita berlumba untuk mengerjakan amal salih secara
tulus ikhlas kerana Allah dan jika perasaan riak timbul perlu kita segera
menepisnya dan jangan dibiarkan terus bermain di jiwa kerana itu bisikan
syaitan yang ingin menyesatkan manusia.
Jika seseorang pada asalnya berniat mengerjakan ibadah ikhlas kepada
Allah, namun kemudian perasaan riak itu datang secara tiba-tiba dan dia
berusaha menghilangkannya, keadaan itu tidak menyebabkan amalannya ditolak
Allah.
Jadi kepada sesiapa yang
masih taksubkan Nik Aziz, cepat-cepatlah bawa bertaubat. Sedarlah orang tua itu
hanyalah seorang binatang politik yang sentiasa dahagakan kuasa dan kedudukan,
dan tidak lebih daripada itu. Jangan sesekali kita ingat Nik Aziz dan PAS itu
ISLAM, sesungguhnya pakaian dan perbuatan alim tidak memberikan apa-apa makna
kepada Allah SWT melainkan TAKWA. Takutkanlah agar kita kelak tidak mati dalam
keadaan menganggap Nik Aziz itu NABI!!!
No comments:
Post a Comment