SeLAmAT DaTAnG

" Hayatilah kehidupan anda, janganlah dibandingkan dengan orang lain. "

Sunday 25 December 2011

lelaki tua ghairah



Lelaki berumur apabila tingkahlakunya suka menggatal akan dikata “tua-tua keladi” maksudnya orang tua berperangai buruk macam orang muda seperti masih suka mengurat atau mengganggu perempuan atau masih suka ke kelab-kelab dangdut dan sebagainya.


Begitulah sebenarnya hakikat ghairah seorang lelaki, ia sebenarnya tidak pernah padam dari remaja hingga ke usia tua. Hanya iman yang mampu mengawal ghairahnya itu supaya disalurkan ke tempat yang betul seperti yang dianjurkan syariat.
Kenapa ghairah lelaki tak pernah padam?  Dalam suatu kajian mendapati wanita akan mengalami penurunan tahap hormon estrogen selari dengan pertambahan usia.  Sebaliknya kadar hormon testosteron lelaki tidak mengalami penurunan walaupun usia semakin tua.
Testosteron adalah hormon seks utama lelaki.  Ia membantu dalam menghasilkan sperma dan juga merangsangkan perkembangan ciri seks sekunder pada seorang lelaki seperti otot yang kasar, misai serta perubahan suara. Estrogen pula adalah hormon seks utama wanita dan ia merangsang ciri seks sekunder wanita seperti payudara dan alat kelamin.


Walaupun tahap testosteron lelaki tidak menurun ketika lelaki bertambah umurnya tetapi ianya bersyarat.  Lelaki itu mesti berada dalam keadaan sihat dan tidak mengambil sebarang ubat-ubatan.  maksudnya kesihatan adalah syarat utama untuk lelaki mengekalkan keghairahannya.  Jika kesihatan terganggu disebabkan oleh penyakit jantung misalnya, hormon testosteron akan merosot.  Begitu juga dengan obesiti, ia juga menyebabkan penurunan hormon testosteron.
Kesimpulannya ghairah lelaki tidak akan menurun disebabkan usia tetapi disebabkan oleh penyakit.


No comments:

Post a Comment