Semakan di
halaman Utusan Malaysia melaporkan yang mana Malaysia Airlines (MAS) akan mula
mencatatkan keuntungan yang memberangsangkan pada tahun 2013 :
KUALA LUMPUR
– Malaysian Airlines System Bhd. (MAS) dijangka mencatatkan keuntungan pada
tahun 2013 dengan unjuran kerugian RM165 juta pada 2012. Unjuran itu
berdasarkan beberapa tindakan untuk menjana potensi keuntungan sebanyak RM1.178
bilion hingga RM1.508 bilion. Utusan Malaysia
Adakah keyakinan ini
disuarakan dengan tibanya pesawat gergasi Airbus A380 milik Malaysia Airlines
tidak lama sahaja lagi? Setakat ini
Airbus A380 milik Malaysia Airlines dah berjaya menyelesaikan penerbangan
sulung pada 28 Oktober 2011 yang lalu selama tempoh 5 jam selepas selesai
pemasangan & ujian sistem di Toulouse, Perancis.
Sekarang ini, pesawat
Airbus Malaysia Airlines akan
diterbangkan pula ke Hamburg, Jerman untuk pemasangan kabin pula. Pesawat
Airbus A380 dijangka tiba ke Malaysia sekitar suku kedua tahun 2012. Malaysia
Airlines adalah syarikat kelapan yang bakal mengendalikan pesawat Airbus A380
ini.
Adkah Air Asia juga akan sambar
juga pesawat Air Bus 380 ini? Mungkin? Kami jangka MAS akaan gunakan pesawat
AirBus A380 untuk laluan ke London.
Tak semua lapangan terbang
mampu menerima pesawat besar seperti AirBus A380 ini. Disebabkan MAS nak beli
A380, barulah MAHB buat landasan khas untuk A380. Landasan dah lama sipa tetapi
pesawat AirBus A380 masih lagi tak tiba-tiba.
MAS Vs Singapore Airlines : MAS Bakal Menandingi SIA?
Singapore Airlines
sekarang ini berada dalam “kelas tersendiri” dalam industri penerbangan di mana
dinobatkan sebagai syarikat kedua terbaik dunia. Pada asalnya Singapore
Airlines mempunyai “hubungan” dengan Malaysia Airlines :
·
Kalau disemak
semula sejarah pernerbangan Malaysia, disebabkan penubuhan Malaysia pada tahun
1963 telah menukarkan nama Malayan Airways pada asalnya kepada Malaysian
Airlines Limited (MAL).
·
Dan sebagai
penerbangan kebangsaan pada masa itu, MAL bertanggungjawab menghubungkan
Malaysia Timur iaitu Sabah dan Sarawak dengan Malaysia barat iaitu Semenanjung
Malaysia dan Singapura.
·
Kemudian MAL
membuat kerjasama yang erat dengan Borneo Airways sehingga akhirnya kedua-kedua
syarikat penerbangan itu bergabung pada tahun 1963 dan membeli 5 F27
·
Sekitar tahun
1966, kerajaan Malaysia dan Singapura menjadi pemegang saham utama di dalam
MAL, menyebabkan penukaran MAL kepada Malaysia-Singapore Airlines atau MSA.
·
Tahun 1971
merupakan tahun yang cukup penting bagi MSA dimana pada tahun ini kerjasama
diantara Malaysia dan Singapura berakhir.
·
Perpecahan ini
berikutan perbezaan pendapat di antara dua kerajaan. Singapura mahu menumpukan
destinasi antarabangsa manakala Malaysia mahu menumpukan kepada perhubungan
domestik. Ini menyaksikan lahirnya dua penerbangan, Sistem Penerbangan Malaysia
bagi pihak Malaysia pada April tahun yang sama dan Singapore Airlines di pihak
Singapura.
Ini gambar pesawat AirBus
380 milik Singapore Airlines sekitar tahun 2005 lagi. Mereka berjaya
menggunakan pesawat AirBus 380 ini pun sekitar tahun 2007 kalau tidak silap
kami selepas beberapa kali tertunda.
No comments:
Post a Comment